Meinhard Saremba / Albert Gier / Benedict Taylor (Hrsg.):
SullivanPerspektiven
Arthur Sullivans Opern, Kantaten, Orchester- und Sakralmusik
Oldib-Verlag, Essen 2012
ISBN 978-3-939556-29-9
372 Seiten, mit Abbildungen, Notenbeispielen, 28 €.
372 pages with pictures and music examples, 28 €.
Mit seinen Liedern, Orchesterwerken, Kantaten, Oratorien und Opern sowie seinem Engagement als Dirigent, Festspielleiter und Musikforscher gab Arthur Sullivan (1842-1900) dem britischen Musikleben entscheidende neue Impulse. Die Deutsche Sullivan-Gesellschaft e. V. bietet mit diesem Sammelband über den bedeutendsten englischen Komponisten des 19. Jahrhunderts Beiträge in deutscher und englischer Sprache zur internationalen Sullivan-Forschung. Die Essays erkunden weitgehend kaum untersuchte Aspekte von Sullivans Lebenswerk und vermitteln neue Perspektiven.
With his songs, orchestral works, cantatas, oratorios and operas as well as through his achievements as conductor, festival director and musicologist Arthur Sullivan (1842-1900) gave Britain's musical life a new impetus. With this collection of essays on the most important 19th-century English composer the German Sullivan Society offers fresh contributions in German and English to international Sullivan research. The essays explore largely uncovered ground concerning Sullivan's oeuvre and offer new perspectives on his music.
„Perhaps the most valuable characteristic of this collection is that Sullivan is looked at not in isolation, but in a proper and meaningful artistic context.“
[Sir Arthur Sullivan Society Magazine No. 79 – Summer 2012]
„Die Beiträge beleuchten das Lebenswerk des Musikers und legen eine Neubewertung dringend nahe.“
[Mannheimer Morgen – 19. Oktober 2012]
„This volume is a major stride forward in Sullivan scholarship and is recommended to everyone who has an interest in British music.“
[EMF British Composer Organisation Bulletin – Summer 2012]
„The German Sullivan Society is to be commended on its enterprise in commissioning and publishing these contributions to Sullivan scholarship.“
[The Elgar Society Journal – December 2012]
Inhalt
Vorwort
Herausgeber und Autoren
Zeittafel – Arthur Sullivans Leben und Werk
Ästhetik
Arthur
Sullivan
About Music
Albert
Gier
William S. Gilberts Dramaturgie des Absurden und ihre
Bedeutung für Arthur Sullivans Musik
Meinhard
Saremba
Der Teufels als Ehrenmann – Das Böse und das
Diabolische in Arthur Sullivans Œuvre
Orchester
Roger
Norrington
Sullivan's Orchestral Sound World
Benedict
Taylor
Sullivan as Instrumental Composer: the Symphony and
Orchestral Music
Sakralmusik
William
Parry
Sullivan between Secularism and Christianity
Ian
Bradley
From Lux Eoi to Bishopgarth – A Theologian’s
Reflections on Sullivan's Hymn Tunes
Musik und Drama
James
Brooks Kuykendall
Music and Drama in Sullivan's works
Benedict
Taylor
The Golden Legend: an analytical and critical
reappraisal
Richard
Silverman
English Opera and the Lure of the Middle ages
Musik und Nation
David
Eden
Sullivan and Imperialism
James
Brooks Kuykendall
Sullivan, Victoria and Merrie England,
and the national tableau
Arne
Stollberg
„A work so truly English in its story and its
music“ – Arthur Sullivans Ivanhoe und die Suche
nach einer englischen Nationaloper
Rezeption
Martin
Yates
Men of the Theatre – Arthur Sullivan and Benjamin
Britten
Pierre
Degott
“Suitable for adaptation into French”? –
Tony Mayer's Translation of The Mikado
Meinhard
Saremba:
Think different! – Perspektiven
für die deutsche Sullivan-Rezeption im 21. Jahrhundert
Anmerkungen
Quellennachweise
zur Webseite der Deutschen Sullivan-Gesellschaft e. V.